Sök:

Sökresultat:

1646 Uppsatser om Lokala överenskommelser - Sida 1 av 110

ÄlgskötselomrĂ„de: det lokala samrĂ„dets betydelse

NÀr ÀlgskötselomrÄden fick registreras 1992 skrev regeringen att de lokala samrÄden i jakt och viltfrÄgor skulle intensifieras. Lokala samrÄdet Àr en partsammansatt grupp som har till uppgift att försöka enas om ett gemensamt förslag angÄende förvaltning och tilldelning av Àlg. Syftet med studien var att analysera lokala samrÄdets funktion, ÀlgskötselomrÄdens roll i lokala samrÄdet samt ÀlgskötselomrÄdens deltagande i de lokala samrÄden. Undersökningen utfördes med hjÀlp av litteraturstudier. För att fÄ en djupare förstÄelse i Àmnet intervjuades fyra tjÀnstemÀn som har mycket kunskap i Àmnet.

DÄliga nyheter för lokaljournalistiken En kartlÀggning av TV4:s lokala nyhetsinnehÄll innan och efter nedlÀggningen av de lokala redaktionerna

Titel: DÄliga nyheter för lokaljournalistiken. En kartlÀggning av TV4:s lokala nyhetsinnehÄll innan och efter nedlÀggningen av de lokala redaktionerna.Författare: Annamari Alanne, Catharina Björk & Charlotte GuthUppdragsgivare: SVT Uppdrag granskningKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, kandidatuppsats. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2014Handledare: Mathias A. FÀrdighSidantal: 50, inklusive bilagorAntal ord: 14847Syfte: Att kartlÀgga det lokala nyhetsinnehÄllet i TV4 före och efter nedlÀggningen av TV4:s lokala redaktionerMetod: Kvantitativ innehÄllsanalysMaterial: Analys av nyhetsinnehÄllet i TV4 VÀrmland och TV4 Nyheterna under november 2013 och TV4 Nyheterna under november 2014Huvudresultat: Efter nedlÀggningen av de lokala redaktionerna har antalet lokala nyhetsinslag ökat i TV4 Nyheterna 2014 jÀmfört med TV4 Nyheterna 2013, men ofta Àr de lokala inslagen riktat mot en nationell publik. Sett utifrÄn det totala utbudet av lokala nyheter 2013 har dock andelen lokala inslag minskat markant.

Lokal förvirring - en inventering av lokala arbetsplaner i historia pÄ skÄnska gymnasieskolor

Syftet med uppsatsen Àr att inventera förekomsten av lokala arbetsplaner i historia pÄ gymnasieskolor i SkÄne kategorisera dem, och titta pÄ anledningar till att utformningarna skiljer sig Ät, eller varför kanske arbetsplaner saknas. Arbetet inleds med en titt pÄ nationella styrdokumenten och vad de förtÀljer oss om lokala arbetsplaner i enskilda Àmnen och vad planerna bör innehÄlla. De lokala arbetsplanerna kategoriseras och analyseras utifrÄn ett antal kriterier. FrÄnvaron av arbetsplaner behandlas ocksÄ. Resultaten pekar pÄ stora brister i skolornas rutiner.

Vem Àr den lokala arbetsplanen till för? Tillför den pedagogen nÄgot?

VÄr undersökning visar att den lokala arbetsplanen inte har nÄgon nÀmnvÀrd betydelse för pedagogerna i deras dagliga arbete. TvÄ av fem intervjuade pedagoger kÀnde inte till begreppet lokala arbetsplan frÄn deras skola. Vi sÄg en stor variation mellan de olika arbetsplanerna, bÄde nÀr det gÀller beteckning, innehÄll och funktion. Arbetsplanerna anvÀndes inte som ett sjÀlvvÀrderande utvecklingsinstrument vilket var en av dess ursprungliga mÄlsÀttningar. VÄr undersökning visade Àven att förutsÀttningarna för pedagogerna att diskutera, reflektera och analysera kring mÄlen Àr begrÀnsade.

SlöjdlÀrarare och den lokala pedagogiska planeringen : Ett arbete i hur slöjdlÀrare förhÄller sig till den lokala pedagogiska planeringen i undervisningen

Syftet med mitt arbete Àr att fÄ inblick i hur slöjdlÀrare arbetar med den Lokala pedagogiska planeringen (LPP) och vilken funktion den fyller. Studiens fokus ligger i hur slöjdlÀrana anvÀnder den lokala pedagogiska planeringen under lektioner och hur de arbetar fram den. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar genomförde jag intervjuer med slöjdlÀrare.Mitt resultat visar att slöjdlÀrana inte fÄr mycket tid till att skriva sin LPP vilket leder till att de ofta fÄr sitta hemma pÄ sin fritid och skriva. De anser att den Àr ett bra stöd för dem sjÀlva och Àven för eleverna under lektionerna. Undersökningen visar Àven att lÀrarna har nytta av den lokala pedagogiska planeringen, som de menar Àr ett uppdrag som pÄförts dem "uppifrÄn".

Lokala kursplaner, en politisk nyck? -En granskning av lokala kursplaner, vad som överförs, förÀndras

Denna vetenskapliga undersökning granskar relationen mellan nationella och lokala kursplaner i Ă€mnena Historia A, Svenska A och Idrott och hĂ€lsa A. Det som har granskats Ă€r vad som finns kvar, förĂ€ndras eller tagits bort frĂ„n de nationella kursmĂ„len till de lokala kursmĂ„len samt att se om det finns nĂ„gra gemensamma drag mellan de olika lokala kursmĂ„len i de tre separata Ă€mnena. Undersökningen syftar till att se vad som överförs, förĂ€ndras eller tas bort frĂ„n de nationella kursplanerna till de lokala kursplanerna. Undersökningen Ă€r av dekonstruktivistisk karaktĂ€r dĂ€r utgĂ„ngspunkten Ă€r tre lokala kursplaner i Historia A, Svenska A och Idrott och hĂ€lsa A frĂ„n ett gymnasium i Sverige. Ämnena Ă€r förankrade i de nationella kursplanerna som presenteras pĂ„ Skolverkets hemsida.

Ett splittrat Àmne: Konceptioner av svenskÀmnet i grundskolans styrdokument och lokala kursplaner. A split subject: Conceptions of Swedish as a Subject in the Policy Documents and Local Syllabuses for the Nine-year Compulsory School

Syftet med föreliggande uppsats Ă€r att undersöka vilka olika uttryck för svenskĂ€mneskonceptioner som finns i styrdokumenten samt i 15 lokala kursplaner för grundskolans senare Ă„r i Ă€mnet svenska. Ämneskonceptionerna undersöks genom ett antal kriterier som vi hĂ€mtat och sammanstĂ€llt ur befintlig litteratur. Analysen börjar med undersökning av den nationella kursplanen i svenska samt Lpo94 och följs av undersökningen av de utvalda lokala kursplanerna för att avslutas med en jĂ€mförelse mellan de bĂ„da. Resultatet pekar pĂ„ stor splittring i Ă€mnessyn i sĂ„vĂ€l styrdokumenten som i de olika lokala kursplanerna, bĂ„de inom enskilda och vid jĂ€mförelse av olika dokument. De dominerande Ă€mneskonceptionerna skiljer sig Ă„t mellan styrdokument och deras lokala uttolkningar..

Lokala förebyggargruppen i Ursviken

I det brottsförebyggande arbetet betonas alltmer vikten av att alla samverkar mot brott för ökad trygghet i samhÀllet. PÄ kommunal nivÄ genomförs detta arbete genom lokala brottsförebyggande rÄd. I SkellefteÄ kommun utgörs detta av Förebyggande rÄdet i SkellefteÄ, FRIS. Organiserat under detta finns de lokala förebyggandegrupperna som utför brottspreventivt arbete inom mindre geografiska omrÄden som till största del utgörs av högstadieskolornas rektorsomrÄden. I detta arbete studeras den lokala förebyggargruppen i Ursviken utifrÄn ett brottspreventivt perspektiv.

Vad menar de egentligen? : En komparativ semantisk textanalys av nationella och lokala uppnÄendemÄl i moderna sprÄk i grundskolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur den nationella kursplanen i moderna sprÄk Är nio kan tolkas i en lokal kursplan samt tolkningens konsekvenser för eleven i frÄga om kravnivÄ. Materialet bestod av en lokal kursplan samt den nationella kursplanen och det analyserades genom komparativ semantisk textanalys och encyklopedisk definition. Resultatet visade att den lokala tolkningen leder till förÀndring i betydelse och till förÀndrad kravnivÄ för eleven. Studiens resultat stödjer tidigare forskning som sÀger att lokala mÄlformuleringar Àr problematiska..

Den avskalade LÖK:en : lokala överenskommelser mellan civilsamhĂ€llet och offentlig sektor

Uppsatsen tydliggör och beskriver innehĂ„llet i elva lokala överenskommelser (LÖK) mellan civilsamhĂ€llet och offentlig sektor. Studien visar ocksĂ„ hur relationen mellan parterna avspeglas i texterna. Uppsatsen visar ocksĂ„ pĂ„ hur olika idĂ©er och synsĂ€tt i överenskommelserna kan fĂ„ praktiska konsekvenser för civilsamhĂ€llet..

Lokala insatsstyrkor : Ja eller nej

Ska Sveriges polismyndigheter fortsĂ€ttningsvis ges befogenhet att ha egna lokala insatsstyrkor? Lars Engström, lĂ€nspolismĂ€stare i Örebro lĂ€n, har fĂ„tt i uppdrag av Rikspolisstyrelsen att utreda detta. Åsikterna och lösningsförslagen pĂ„ denna frĂ„gestĂ€llning Ă€r mĂ„nga och skiftande. Engström vill ge Rikspolisstyrelsen en starkare samordnande roll och lĂ€gga ner de lokala insatsstyrkorna. Han vill lĂ„ta de nationella resurserna, bestĂ„ende av den Nationella insatsstyrkan och de tre storstĂ€dernas piketenheter, verka nationellt över hela landet.

Nya lokala partier - varför bildas dessa? : En studie över politiskt entreprenörskap i norrlÀndska kommuner

Uppsatsen behandlade frÄgan om varför nya lokala politiska partier uppstÄtt i norrlÀndska kommuner. Den teoretiska utgÄngspunkten var ett rationellt aktörshandlande och ett metodologiskt individualistiskt synsÀtt. Den politiske entreprenören bakom partiet stod i fokus, vilka drivkrafter denne haft, motivet bakom partibildningen samt vilken pÄverkansmöjlighet det lokala partiet har haft i den kommunala politiken. Representanter för fjorton lokala partier i Norrland intervjuades. Vidare undersöktes omgivningsfaktorer sÄsom arbetslöshet, valdeltagande och diffusionseffekter.

Teknikundervisning : Är det möjligt i Ă„r 1-3?

Syftet med detta examensarbete Àr att studera i vilken utstrÀckning teknikundervisning sker under tidiga Är, med sÀrskild betoning pÄ hur den organiseras och lÀrarens instÀllning till Àmnet. Arbetet vill Àven belysa hur mÄlen i den lokala arbetsplanen uppfylls. Metoden som anvÀndes för att fÄ svar pÄ ovanstÄende frÄgor var att intervjua lÀrare som undervisar pÄ de tidiga Ären, samt att jÀmföra de lokala arbetsplaner skolor tillhandahöll med Lpo 94. Resultatet av undersökningen visar att i de lokala arbetsplanerna var Àmnet teknik dÄligt representerat och att lÀrarens instÀllning till Àmnet blir avgörande för hur mycket undervisning eleverna fÄr under de tidiga Ären. I diskussionsavsnittet funderar vi pÄ om lÀraren tillhandahÄlls de rÀtta verktygen, som till exempel de lokala arbetsplanerna, grundutbildning och vidareutbildning, för att göra Àmnet teknik lÀttare att undervisa i..

Gymnasieelevers instÀllning till Àmnet Idrott och hÀlsa : kan den pÄverkas av skolans lokala förutsÀttningar

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med undersökningen Àr att se om det finns ett samband mellan gymnasieelevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa och skolans lokala förutsÀttningar för att bedriva idrottsundervisningen. För att uppfylla syftet anvÀnder vi följande frÄgestÀllningar:? Vad har gymnasieelever för instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa?? Vad har skolan för lokala förutsÀttningar för att bedriva idrottsundervisning?? PÄverkar de lokala förutsÀttningarna elevernas instÀllning?MetodVi har anvÀnt oss av tvÄ metoder, enkÀter och halvstrukturerade intervjuer. EnkÀterna, 102 stycken sammanlagt, genomfördes med gymnasieelever pÄ en skola i Mariehamn och en skola i Stockholm. Intervjuerna, 4 stycken, genomfördes med lÀrare verksamma vid dessa tvÄ skolor.

Mot en hÄllbar turism - med hjÀlp av befintliga kvalitetsprinciper

HÄllbar turism anses frÀmst vara smÄskalig och naturnÀra och ses gÀrna ur ett lokalt perspektiv. Kvalitet pÄ turism anses ocksÄ den vara kopplad till den lokala ?naturliga? miljön pÄ platsen varför det pÄstÄs att den lokala synen pÄ kvalitet förstÀrker den hÄllbara turismens lokala förankring. Principer för TQM kan möjligen bidra till ett förbÀttrat arbete med hÄllbar turism bland annat genom dess fokusering pÄ processer, engagemang, allas delaktighet och stÀndiga förbÀttringar..

1 NĂ€sta sida ->